day 8 of silence

DAY 8 OF SILENCE

 

Ik word wakker van de wekker van Dieuwke om 5.45 uur snel schouders bedekken, knijpers op mijn broek en gaan met die banaan. Weer een haan die kraait, zoals de hele nacht door.

Deze morgen een kleine groep nog een stuk of 8 zijn er gebleven en ditmaal zelf yoga oefeningen doen. Christa, Dieuwke en ik zitten bij elkaar en kijken gewoon naar elkaar om oefeningen te herinneren. You don't need to talk just use your senses. Het o, ja effect. Maar heb nog even hulp nodig voor de stappen van de zonnegroet en hop daar zit Dieuwke weer in een split.

de preekstoel van de monk en als je heel heel heel goed kijkt zie je zijn foto op het midden van de rugleuning... is hij niet knap??

Ik besluit om uit respect voor de monk (hij geeft ons toch de gelegenheid om door te gaan als kleine groep) weer deel te nemen aan de morningtalks. Hetgeen een goede zet blijkt te zijn, want ik merk dat mijn concentratie om naar de tape te luisteren is vergroot en werkelijk waar ik snap er wat van.

Anders dan normaal hebben wij van 11 tot 1/2 12 free time voor een wandeling. Dus Anja besluit om deze dag eerder naar Boedha te wandelen. AHHHHH... mijn (dierlijk) instict zegt mij te stoppen onderweg en ja hoor ieks een slang van ongeveer 60 cm hangt in de boom en kijkt Anja aan. Lang en dun als een marker pen maar toch de tak waarover hij hangt, hangt over het pad heen. Ik kijk hem vriendelijk aan en besluit toch om terug te keren.

De Nederlandse VUT-er is vertrokken, raar eigenlijk mensen gaan zomaar weg en je weet eigenlijk niet of zij hun vliegtuig moeten halen of dat ze het gewoon niet trekken en opgeven.

mooie huisjes onderweg naar SMI

Na het middageten, ga ik weer voor een loopje naar het SMI en ieks ik heb net mijn slippers uitgetrokken want had vermoeide enkels en het is gewoon lekker op blote voeten en dan ieks.... again een snake, die kronkelend voor mij uit snel van het pad af gaat en wat dacht je van deze spin...

De preek van de British monk is deze middag ook interessant. Hij spreekt over true colors, de waarheid. Er is in het Boedhisme geen me of my. They own nothing. Sommige hebben wel een auto maar ze bezitten het niet. Ja, das even een nadenker. Ze lopen bijvoorbeeld in een gewaad omdat naakt lopen verboden is maar ze bezitten het gewaad niet. Iemand die ziek is en medicijnen inneemt, geneest niet de oorzaak want die is in de mind. Een chirurg opereert bijvoorbeeld aan de darmen maar waar de oorzaak werkelijk vandaan komt, de mind daar doet hij niets aan. De oorzaak blijft. Boedhisten zijn niet bang voor ziekte of dood.

The internal ayatana are the sense organs (de zintuigen); eye, ear, nose, tongue, body and mind itself. These are inside us. The outer ayatanta (sense organs) are form, sound, odor, taste, touch and idea or thought in the mind. Learn in your daily life from the eye, ear, nose, tongue, body and mind when they are in their functions of seeing, listening, smelling, tasting, touching and thinking. Don't learn about this from a book, but from the actual thing. That's how you get to the heart of Dharma (the law of nature, law of cause and effect).

Whenever a sense object makes contact, always be aware before saying anything, before doing anything, even before thinking anything. For example, before we become angry with someone, we must have done; mindfulness before speaking and mindfulness before cursing someone, because with mindfulness,

we don't curse anyone, we don't strike anyone.

Een wijze les, go to the inside wisdom! Een science waar ik mij wel bij aan kan sluiten. Vaak word je geleefd en ga je af op iemands anders opinie. Don't!

Know yourself!

Reageren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd

Blijf op hoogte!

Wil je op de hoogte blijven van de belevenissen? Meld je aan voor de mailinglist

Eerdere reisverhalen

Reis blog, ook wel reis webblog genoemd, wordt mogelijk gemaakt door Around the Globe. "Ontmoetingsplek voor en door reizigers". Lees onze Disclaimer